| خانه | ثبت نام | ورود اعضا | جستجو | كلوب ها | چت | بلاگ توییت | نوشته ها | سوالات متداول | همسنگ | لينكها | آمار | راهنما | | فروشگاه |

كلوب ها

كلوب ها :: جستجو در كلوب :: گزينه هاي كلوب :: برترينها در كلوبها


F- كلوب هاي علوم تجربي > پوست، مو، زیبایی > مو
صفحات : [1] 2 3 بعدي
kush1ir #1
پستها: 207

آف لاين
2011/02/27 12:32:03
مو

در این تاپیک به مسائل پیرامون مو می پردازیم.

-----------------
بيژن

به اين مطلب امتياز دهيد:

0
kush1ir #2
پستها: 207

آف لاين
2011/02/27 12:36:04
رنگ مو با موها چه مي كند؟


رنگ كردن مو قدمتي ديرينه دارد. انسان‌ها از زمان‌هاي بسيار دور علاقه بسياري به رنگ كردن موهايشان داشته‌اند و با استفاده از گياهاني مثل حنا موهايشان را رنگ مي‌كردند. البته اين علاقه تا امروز نيز ادامه يافته است. تا چند سال پيش استفاده از رنگ موها به ويژه رنگ‌موهاي شيميايي بيشتر در بين زنان و آن هم براي پوشاندن موهاي سفيد رواج داشت، اما متاسفانه امروزه استفاده از رنگ موهاي شيميايي در بين جوانان و نوجوانان نيز شايع شده كه البته مي‌تواند صدمات زيادي را هم به دنبال داشته باشد.



لازم است بدانيد هر محصول آرايشي و بهداشتي و به ويژه از نوع شيميايي آن بدون عارضه ي جانبي نيست و با وجود آن كه هر چند وقت يك بار، خبرهايي در مورد عوارض استفاده از رنگ موهاي شيميايي از سوي محققان انتشار مي‌يابد، اما همچنان آمار مصرف اين ماده شيميايي رو به افزايش است.

حالا كه نمي‌توان افراد را از رنگ كردن موها بازداشت و رنگ كردن مو لازم به نظر مي‌رسد و نمي‌توانيد از آن صرف‌نظر كنيد، پس دست‌كم به طور اصولي و درست از آن ها استفاده كنيد و حتي‌الامكان از رنگ‌هاي گياهي به جاي رنگ‌هاي شيميايي استفاده نماييد.

رنگ طبيعي موها

هر تار مو از دو قسمت اصلي غلاف و ريشه تشكيل شده است. غلاف هماني است كه دور تا دور ساقه و ريشه را مي‌پوشاند. ساقه مو دو نوع رنگدانه دارد: رنگدانه‌هاي قهوه‌اي تا سياه و رنگدانه هاي طلايي تا قرمز. بسته به نژاد افراد، نوع رنگدانه و در نتيجه رنگ موي آن ها با هم متفاوت است و چنانچه رنگدانه‌ها از بين بروند، مو سفيد مي‌شود.

آشنايي با رنگ موهاي شيميايي

رنگ موها به دو دسته تقسيم مي‌شوند: رنگ‌ موهاي موقت و رنگ‌ موهاي دائمي.

الف) رنگ موهاي موقت

در زير شاخه رنگ موهاي موقت، يك دسته ديگر هم وجود دارد كه به آنها نيمه‌موقت مي‌گويند. رنگ موهاي موقت رنگ‌هايي هستند كه فقط به اندازه يك بار شامپو زدن دوام دارند. اين رنگ‌ها به داخل مو نفوذ نمي‌كنند و تنها روي ساقه مو قرار مي‌گيرند. رنگ‌هاي نيمه‌موقت كه بيشتر براي موهاي سفيد كاربرد دارند، به اندازه 4 تا 6 بار شامپو زدن روي مو ماندگاري دارند. اين رنگ‌ موها به دليل داشتن مواد اكسيدان ضعيف و نداشتن آمونياك به موها صدمه كمتري مي‌زنند و حتي گاهي به عنوان تقويت‌كننده رنگ طبيعي مو نيز به كار مي‌روند.

ب) رنگ موهاي دائمي يا ثابت

ماندگاري و پايداري اين رنگ ها، روي موها بيشتر و طولاني‌تر است. اين رنگ‌ها رايج‌ترين رنگ‌هاي مصرفي در سالن‌هاي آرايشي هستند و اغلب مردم ترجيح مي‌دهند كه از اين رنگ‌ها استفاده كنند، اما از تاثيرات مخرب احتمالي آنها روي مو و پوست سر غافل هستند.

رنگ موي دائمي، حاوي آمونياك و اكسيدان است. اكسيدان به عنوان كاتاليزور عمل كرده و باعث مي‌شود كه رنگ به صورت دائمي روي مو باقي بماند، اما به دليل آسيبي كه اكسيدان‌هاي قوي به مو مي‌زنند، بهتر است از اكسيدان‌هاي ضعيف‌تر استفاده شود. اكسيدان‌هاي قوي، سولفورهاي بيشتري از مو را پاك مي‌كنند، در نتيجه مو سفت شده و قطرش كاهش مي‌يابد.

آمونياك با جدا كردن كوتيكول مو، به رنگ اجازه مي‌دهد كه به داخل مو نفوذ كند، اما در برخي از رنگ‌ موها ميزان آمونياك به قدري زياد است كه پيوندهاي سولفور مو را بيش از حد از هم جدا مي كند، در نتيجه مو نازك و شكننده مي‌شود.

موهاي سپيد، پديده‌اي فراگير

اين روزها سفيد شدن مو در سنين كم بسيار شايع شده است. سفيد شدن مو به عوامل مختلفي بستگي دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها زمينه ارثي است. البته بيماري‌هايي مثل ويتيليگو نيز مي‌تواند عامل سفيدي مو باشد. اين بيماري‌ علاوه بر موها، پوست و بعضي از نواحي بدن را هم سفيد مي‌كند. از عوامل مهم ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد تغذيه غلط است. كمبود ويتامين‌هايي مثل ويتامين هاي گروه B و كمبود روي و سلنيوم در سفيد شدن مو موثر است.

اگر سفيد شدن مو زمينه ارثي داشته باشد، درمان دارويي تاثيري در جلوگيري از سفيد شدن آن ندارد، ولي چنانچه سفيد شدن مو به دليل بيماري يا تغذيه نادرست باشد، با درمان دارويي مي‌توان از سفيد شدن بيشتر آن جلوگيري كرد.

به هر حال يكي از دلايل مهم و انگيزه اصلي اغلب مردم براي رنگ كردن موها، مخفي كردن همين موهاي سفيد است. حتما شما هم با افرادي برخورد كرده‌‌ايد كه مي‌گويند نمي‌دانم چرا موهاي سفيدم، پس از چند بار شستشو رنگ‌اش را از دست مي‌دهد، يا برخي مي‌گويند تار موهاي سفيدم رنگ نمي‌گيرند. در واقع بايد بگوييم كه موهاي سفيد، به ويژه در برخي از نقاط سر مثل اطراف شقيقه‌ها در برابر رنگ مو مقاوم هستند، يا به سرعت رنگ خود را از دست مي‌دهند.

هر چيزي كه باعث شود ساختار طبيعي مو از حالت عادي خارج شود، براي مو مضر محسوب مي شود. به همين علت بايد تا حد امكان از مواد شيميايي مخصوص فر كردن، رنگ كردن و… كمتر استفاده شود.

رنگ كردن مو در دوران بارداري ممنوع

از آنجايي كه تحقيقات در اين زمينه هنوز تكميل نشده، نمي‌توان ادعا كرد كه صددرصد رنگ مو تاثير مضري بر روي جنين دارد، اما همان‌طور كه مي‌دانيد پوست كف سر مي‌تواند مقداري از مواد شيميايي موجود در رنگ را جذب كرده و وارد جريان خون كند و از آنجايي كه سه ماهه اول بارداري، زمان شكل‌گيري جنين بوده و جنين در اين زمان بسيار حساس و آسيب‌پذير است، پس به زنان باردار توصيه مي‌شود بهتر است كه تا پايان دوران بارداري از رنگ‌هاي شيميايي استفاده نكنند، خصوصا در سه ماه اول بارداري.

اين رنگ‌ها مي‌توانند باعث سقط جنين شوند، لذا استفاده از آن در دوران بارداري به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

عوارض رنگ مو

برخي از محققان معتقدند كه استفاده زياد از رنگ موهاي شيميايي باعث سرطان مثانه و لنفوم غير هوچكين (نوعي سرطان خون) مي‌شود.

همچنين استفاده مكرر يا نادرست از رنگ موها به خصوص رنگ موهاي دائمي، باعث آسيب موها و بروز موخوره مي شود. خشك و زبر شدن و شكنندگي موها نيز از آسيب‌هايي است كه در اثر از بين رفتن چربي مو به وجود مي‌آيد.

استفاده مكرر از رنگ مو سبب ايجاد حساسيت‌هاي پوستي، شوره سر ، خارش و حتي قرمزي پوست سر مي‌شود. چنانچه مواد شيميايي موجود در رنگ قوي باشد و فرد نسبت به اين مواد حساسيت داشته باشد، ممكن است سوختگي در سر ايجاد شود كه اثرات آن حتي مي‌تواند تا آخر عمر باقي بماند. اين حساسيت به دليل وجود ماده‌اي به نام پارافنيلين ديامين (PPD)‌ در رنگ مو است. معمولا علائم اين حساسيت شامل قرمزي پوست سر، خارش، سوزش و ايجاد تاول و كنده شدن پوست سر است. به دليل حساسيتي كه اين ماده در برخي از افراد ايجاد مي‌كند، در تعدادي از كشورها استفاده از اين ماده در رنگ موها ممنوع شده و در بسياري از رنگ موها درصد آن بسيار كاهش يافته است، اما به هر حال افرادي كه به اين ماده حساسيت دارند، نبايد از اين رنگ موها استفاده كنند.

توصيه هايي براي كاهش اثرات مضر رنگ مو

براي رنگ كردن موها توصيه مي‌شود كه به متخصصان امر مراجعه كنيد و هرگز خودتان اقدام به اين كار نكنيد.

همچنين براي كاهش اثرات سوء رنگ‌هاي شيميايي بهتر است:

- از رنگ موهاي استاندارد استاندارد و داراي مجوز وزارت بهداشت استفاده كنيد.

ـ بيشتر از زمان مورد نياز، رنگ را بر روي سر باقي نگذاريد.

ـ بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشوييد.

ـ رنگ موهاي مختلف را باهم مخلوط نكنيد، زيرا ممكن است مواد مضري ايجاد شود.

ـ هنگام استعمال رنگ مو از دستكش استفاده كنيد.

ـ قبل از رنگ كردن مو با يك شامپوي مناسب، موها را شستشو دهيد.

ـ هرگز بعد از رنگ كردن موها از مواد صاف‌كننده يا فركننده استفاده نكنيد.

ـ پس از رنگ كردن، از مواد تقويت‌كننده مو استفاده كنيد.

- از تعويض مكرر رنگ مو اجتناب كنيد.

- رنگ مو را در فاصله هاي زماني طولاني تري استفاده كنيد، زيرا هر چند عوارض رنگ مو در درازمدت پديد مي آيد، ولي هر چه فاصله زماني رنگ كردن موها طولاني تر شود، بهتر است.



-----------------
بيژن

به اين مطلب امتياز دهيد:

0
knowclub #3

پستها: 16777215

آف لاين
2011/04/04 22:03:58
علت اصلي مو خوره چيست ؟

يك متخصص پوست و مو با بيان اين كه علت اصلي بروز مو خوره، خشكي ساقه مو است، گفت: بر اثر عوامل محيطي، استفاده از اتوي مو و سشوار، رنگ كردن مكرر مو و برخي شامپوها موها دچار مو خوره مي‌شوند.

سيد شهاب الدين محسني، مو خوره را چند شاخه شدن انتهاي مو تعريف كرد و درباره اقدامات موثر در بهبود و سلامت موي افرادي كه مبتلا به اين عارضه هستند، اظهار كرد: استفاده از مرطوب كننده‌ها، نرم كننده‌ها و ماسك‌هاي موي استاندارد توصيه مي‌شود. كوتاه كردن مو به مدت چندين هفته نيز مي‌تواند در رفع مو خوره مفيد واقع شود.

وي درخصوص تاثير استفاده از ژل‌ها و روغن‌ها بر سلامت مو گفت: تركيباتي چون ژل، روغن و نظاير اينها كه به مو زده مي‌شود، ساقه مو را دچار شكنندگي مي‌كند و باعث بروز مشكلاتي مانند ريزش مو مي‌شود. خشك كردن، استفاده از مواد شيميايي و تركيبات موضعي مي‌تواند به ساقه مو آسيب بزند اما به طور كلي بر روي ريشه مو تاثير بسزايي نخواهند داشت.

اين متخصص پوست و مو، كمبود ويتامين‌ها بويژه ويتامين گروه ب را در ريزش مو موثر دانست و گفت: كمبود ويتامين‌ها بخصوص ويتامين ب هم در مردان و هم در زنان باعث ريزش مو مي‌شود.

وي ادامه داد: استفاده از مواردي مانند حناي هندي، رزماري، سدر و مانند آن كه بعضا از سوي افراد مورد استعمال قرار مي‌گيرد، استناد علمي ندارد و ميزان تاثيرات آن هنوز از منظر آكادميك ثابت نشده است.

دكتر محسني شايع‌ترين علت ريزش مو را دارا بودن زمينه‌هاي ژنتيكي معرفي و در اين باره اظهار كرد: ريزش مو، آندروژنتيك است و تنها داروي موضعي موثر بر ريزش مو، محلول " ماينوكسيديل" است.

اين متخصص پوست و مو درباره شنا كردن در آب دريا، استخر و اثرات احتمالي كه بر روي مو مي‌تواند داشته باشد به ايسنا گفت: ساقه مو به علت وجود نمك فراوان، كلر و تركيبات آب دريا و استخرها خشك مي‌شود و آسيب مي‌بيند اين مسئله به مرور منجر به تخريب كرتكس مو مي‌شود. استفاده از يك شامپوي ملايم و مرطوب كننده مناسب پس از شنا كردن، توصيه مي‌شود.

-----------------
شهرزاد

به اين مطلب امتياز دهيد:

0
amirali49 #4

پستها: 203

آف لاين
2011/05/31 21:49:57
براي تقويت موهايمان چه بخوريم؟

هر كسي آرزو دارد موهايي زيبا و درخشان داشته باشد و شايد به همين دليل هر روز انواع جديد شامپو و تقويت‌كننده‌ موها را در بازار مي‌بينيم. پژوهشگران آمريكايي مي‌گويند تغذيه مناسب مي‌تواند بهترين راه براي جلوگيري از ريزش موها و تقويتشان شود...

آنها معتقدند حبوبات، منبع خوبي از ويتامين B6، روي، گوگرد و اسيدفوليك هستند و تمام اين ريزمغذي‌ها مي‌توانند به تقويت ريشه موها كمك كنند. گوشت بوقلمون نيز پروتئين و آهن فراواني دارد و مصرف آن مي‌تواند استحكام ريشه موها را در پي داشته باشد. بنابراين نقش تغذيه در جلوگيري از ريزش موها بسيار مهم‌‌تر از استفاده از مواد شيميايي است. به همين دليل به سراغ دكتر سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران رفتيم تا اطلاعات بيشتري را درباره ارتباط تغذيه و ريزش مو به دست بياوريم.
آقاي دكتر! آيا ريزش مو به تغذيه، مربوط است؟

صددرصد! اصولا موهاي ما براي رشد به انرژي و درشت‌مغذي‌ها و ريزمغذي‌ها نياز دارند. يعني اگر فردي دچار سوءتغذيه ناشي از كمبود پروتئين يا انرژي باشد، به دليل كمبود درشت‌‌مغذي‌ها دچار ريزش مو مي‌شود. كمبود ريزمغذي‌هايي مانند ويتامين‌هاي گروه B، آهن و روي هم مي‌توانند ريزش مو را در پي داشته باشند.

بنابراين اگر فردي به اندازه كافي غذا بخورد، ديگر دچار ريزش مو نمي‌شود؟

اينطور نيست. ممكن است يك نفر از منابع انرژي و پروتئين كافي در طول روز بهره‌مند شود يا حتي بيشتر از نيازش هم دريافت داشته باشد اما در مجموع، سطح آهن، روي يا ويتامين‌هاي گروه B در بدنش پايين باشد و در نتيجه به ريزش مو مبتلا شود.

منظور شما اين است كه افراد چاق هم دچار ريزش مو مي‌شوند؟!

بله، بگذاريد موضوع را كمي ساده‌تر بگويم؛ برخي افراد در اثر پرخوري و دريافت انرژي مازاد،‌ دچار افزايش وزن و چاقي مي‌شوند اما چون انرژي را با خوردن بي‌اندازه مواد غذايي مختلف به دست مي‌آورند، بنابراين ممكن است مشكلي مانند بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدنشان به وجود آيد و معمولا اين به هم ريختگي هورمون‌ها بيشتر به نفع هورمون‌هاي مردانه است. با بالا رفتن سطح هورمون‌هاي مردانه نيز مشكلي مانند ريزش مو براي فرد چاق پيش مي‌آيد.

تفاوت ريزش موي مستقيم و غيرمسقيم در اثر عوامل تغذيه‌اي چيست؟

در اين نوع ريزش موي (غيرمستقيم)، برخلاف ريزش موي مستقيم، تعادل هورمون‌هاي بدن به هم مي‌ريزد و ممكن است خانم‌ها در كنار ريزش مو از مشكلات ديگري مانند بي‌نظمي در قاعدگي، ايجاد موهاي زائد يا حتي كيست هم رنج ببرند. اولين توصيه متخصصان پوست و مو به چنين افرادي، كاهش وزنشان است. بنابراين مي‌توان گفت كه به‌طور كلي در رژيم‌هاي غذايي هرگونه عدم تعادل چه در مصرف انرژي، چه پروتئين و چه ريزمغذي‌ها كه همان ويتامين‌ها هستند، ريزش مو را به دنبال خواهد داشت.

آقاي دكتر! خيلي وقت‌ها به افرادي كه قصد رژيم گرفتن دارند توصيه مي‌شود برنج را از رژيم غذايي‌شان حذف نكنند چون دچار ريزش مو مي‌شوند. آيا اين ادعاي درستي است؟

در درجه اول بايد بگويم كه در هيچ رژيم اصولي و علمي‌اي، برنج و به‌طور كلي كربوهيدرات‌ها حذف نمي‌شوند. اينكه خيلي‌ها مي‌گويند حذف برنج باعث ريزش مو مي‌شود، بيشتر به اين دليل است كه برنج منبع خوبي از ويتامين‌هاي گروه B است. در رژيم‌هاي غيرعلمي كه معمولا افرادي كه متخصص تغذيه نيستند، آنها را تجويز مي‌كنند، برنج و ساير كربوهيدرات‌ها مانند نان و ماكاروني از برنامه غذايي حذف مي‌شوند. در اين رژيم‌هاي غيراصولي بيشتر مواد غذايي پروتئيني گنجانده مي‌شود. در اين صورت، چون خود فرد در دوران رژيم‌ از خوردن چربي‌ها هم پرهيز مي‌كند، در نتيجه تعادل تغذيه‌اي‌اش به هم مي‌ريزد و دچار عوارضي مانند ريزش مو خواهد شد.

پس چرا كساني كه رژيم پروتئيني مي‌گيرند، خيلي زود لاغر مي‌شوند؟

من نگفتم رژيم پروتئيني باعث لاغر شدن نمي‌شود. اتفاقا كساني كه فقط پروتئين مصرف مي‌كنند، ممكن است خيلي هم زود لاغر شوند ولي چون اين نوع كاهش وزن به صورت علمي و منطقي صورت نگرفته است، مي‌تواند عوارضي مانند ريزش مو را در پي داشته باشد.

يعني شما در رژيم افرادي كه قصد لاغر شدن دارند، حتما برنج و ساير كربوهيدرات‌ها را مي‌گنجانيد؟

بله، حتما. ما در رژيم‌هاي اصولي، راه و روش درست غذا خوردن را به افراد مي‌آموزيم و
هيچ يك از گروه‌هاي غذايي را حذف نمي‌كنيم. اگر برنج، نان يا ماكاروني از رژيم غذايي افراد حذف شوند، اولين اتفاقي كه مي‌افتد، همين ريزش مو است.

بنابراين افرادي كه تحت نظر متخصصان تغذيه رژيم مي‌گيرند، دچار ريزش مو نمي‌شوند؟

به‌طور منطقي در جريان رژيم غذايي اصولي نبايد ريزش مو اتفاق بيفتد اما ممكن است در اثر عدم تعادل هورمون‌ها در روزهاي اول رژيم، يك ريزش موي جزئي پيش بيايد كه اين نوع ريزش مو طبيعي است و جاي نگراني ندارد و خيلي زود در ادامه روند رژيم‌درماني از بين مي‌رود و موها دوباره رشد طبيعي‌شان را پيدا مي‌كنند.

پس چرا برخي از افراد حتي با داشتن يك رژيم غذايي درست و منطقي باز هم دچار ريزش موي شديد مي‌شوند؟

خيلي از افراد براي غلبه بر استرس خود به غذا خوردن روي مي‌آورند. يعني غذا برايشان حكم دارو دارد. حالا چنين فردي اگر بعد از مدتي دچار اضافه وزن و چاقي شود و به متخصص تغذيه مراجعه كند و حتي يك رژيم منطقي هم بگيرد، باز ممكن است به ريزش مو مبتلا شود. به دليل اينكه خود استرس يكي از دلايل ريزش مو به حساب مي‌آيد اگر متخصص تغذيه هنگام رژيم دادن، اين نكته را در نظر نگيرد و داروي استرس چنين فردي كه همان غذاست، از او گرفته شود، به احتمال زياد بيمار به دليل زمينه استرس و نه وجود اشكال در نوع رژيم غذايي‌، دچار ريزش مو مي‌شود بنابراين گرفتن شرح حال پيش از دادن رژيم غذايي به بيمار اهميت زيادي دارد.

آقاي دكتر! لطفا منابع غذايي ويتامين B را كه نقش پررنگي در جلوگيري از ريزش و تقويت مو دارند، معرفي كنيد.

انواع جوانه‌ها، سبزي‌ها، گوشت‌هايي مانند گوشت قرمز يا ماهي، تخم‌مرغ و غلات منبع خوبي از ويتامين‌هاي گروه B محسوب مي‌شوند. در بين ويتامين‌هاي گروه B، بيوتين براي رشد و تقويت موها بسيار كمك‌كننده است. زرده تخم‌مرغ، گوشت و سبزي‌هاي برگ سبز تيره هم از بهترين منابع دريافت بيوتين به شمار مي‌روند.

-----------------
امير

به اين مطلب امتياز دهيد:

0
knowclub #5

پستها: 16777215

آف لاين
2011/06/08 08:14:37
انتخاب رنگ موي مناسب

● ساختمان مو ي سر
▪ موي سر شامل ساقه و ريشه ميباشد
▪ مـو يـك بـافـت مـرده است ( بغير از ريشه ) كه از پروتئين كراتيـن تشكيل يافته.
▪ موي سر بطور طبيعي ماهي ۱ سانتيمتر رشد ميكنـد.
▪ طول عمر هر تار مو روي سر ۵-۳ سال ميباشد.
▪ هر انسان بطور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار عدد مو بر سر خود دارد.

● ساقه مو شامل ۳ قسمت ميباشد:
۱- قشر خارجي(CUTICLE): اين لايه كه پولك مانند بوده و همـانـند فـلس مـاهـي در حالت عادي بروي هم خوابيده اند اما در صورت تماس بـا مـواد شـيميايي تحريك شده و بـاز مي گردنـد و مــعمولا ۴ روز طول ميكشد تا به حالت اول خود بازگردند. قـشر خارجي وظيفه محافظت از مو در مقابل نور، هوا و شستشو را بعهده دارد.
۲- لايه مياني(CORTEX): كراتين و رنگدانه هاي مو (PIGMENT) در اين لايه قرار دارند. ضخامت، قابليت ارتجاعي و استحكام مو به آن بستگي دارد. رنـگدانه هـاي مـو بـصورت دانه هاي ريز ملانين (MELANIN) بوده كـه در كيـسه هـاي ريـزي موسـوم بـه آلـوئول قرار گرفته اند. كورتكس مو در اثر اكسيداسون بيش از حد توسط اكسيـدان و فـر و همـچنين استفاده از شامپوهاي نامناسب و برس زدن خشن آسب مي بيند.
۳- قسمت مركزي(MEDULA): اين قسمت تو خالي و يا پر مي باشد.

● انواع رنگ مو
۱- رنگ مـوي موقتي: اين رنگ تنها بروي كوتيكول مو قرار مي گيرد و به كرتكس نفوذ نميكند - با يك يا دو بار شامپو زدن از ميان مي رود - فاقد آمونـياك و پيروكسيد هيدروژن است - مدت زمان انجام آن ۱۵ دقيقه ميباشد.
۲- رنگ موي نيمه دائمي: رنـگ حـاوي مـقدار انـدكـي آمونياك و پيروكسيـد هيـدروژن ميباشد - معمولا ۱۲-۶ هفته دوام دارد - مدت زمان انجام آن ۱.۵ ساعت مي باشد.
۳- رنگ موي دائمي: فـرمـول رنـگ طبـيـعـي مـو را تغيير مي دهد - حـاوي آمـونـيـاك و پيروكسيد هيدروژن ميباشد - رنگ با رنگدانه هاي مو تركيب ميشود - پس از ۶-۴ هفته ميبايست ريشه هاي تازه روييده مو را مجددا رنگ كرد -مدت زمان انجام آن ۱.۵ ساعت ميباشد.
۴- هايلايت(HIGHLIGHT): رشـتـه هايـي از مو را دكلره مي كنـنـد تـا روشـنـايـي آن را افزايش دهند - حـاوي آمونياك و پيروكسيد هيدروژن و رنگ بر ميباشد -مدت زمان انجام آن ۱.۵ تا ۲ ساعت مي باشد.
تركيبات رنگ مو، روش رنگ كردن و نحوه انتخاب رنگ مناسب...

● تركيبات رنگ مو
رنگ مو در انواع مختلفي همچون كرمها، ژلها، تيوپها و شامپوها در بازار وجود دارد. بــه غير از رنگدانه هاي مصنوعي در فرمول رنگ دو عنصر مهم ديگر در آن شركت دارند:
۱- پيروكسيد هيدروژن(HYDROGEN PROXIDE): هـمـان اكـسيـدان مي بـاشــد كـه دو وظيفه را بعهده دارد:
● تثبيت رنگ مو
▪ اكسيداسيون ملانين
اكـسيدان باعث ميگردد تا سولفور از مو خارج گردد بـه همين خاطر استفاده حجم بيش از حد اكسيدان سبب نازكي و زبري تار مو ميگردد. اكسيدان در حجمهاي مختلف۱۰و۲۰ و ۳۰ كاربرد دارد.
۲- آمونياك: اين ماده قليايي نقش كاتاليزور را ايفا مي كند - رنگ مو را روش مي كند-سبب جدا شدن كوتيكول و باز شدن آن مي گردد تا رنگ بتواند بـدرون پوسته نفوذ كند.
● عمل رنگ شدن چگونه انجام ميپذيرد؟
پيش از آنكه عمل رنگ شدن بطور دايم بخواهد صورت بگيرد مي بـايست پولكهاي قشر خارجي باز گردند براي اين كار از آمونياك استفاده مي شود - سـپس اكسـيـدان ملانين را اكسيد كرده و رنگدانه جديد طي واكنش شيميايي ابعاد بزرگتر ميگردد تـا ديــگر نتواند از كورتكس مو خارج گردد.
● دكلره چيست؟
دكلره (DECOLORATION) يا عمل بليچ (BLEACHING) بـه عمل از بين بردن رنگ طبيعي مو اطلاق ميگردد. دكلره زماني انجام مي شود كه بخواهيم رنگ مو را روشنتر كرده و يا آن كـه از رنـگ مـويي كه بيش از ۳ درجه از رنگ طبيعي مو روشنتر مي باشد اسـتفاده كنيم. در عمل دكلره ملانين (رنگدانه مو) اكسيد ميگردد. همواره پيش از دكلره كردن مو آزمـون حسـاسيـت موسوم به پچ تست (PATCH TEST)را انـجـام دهـيـد زيـرا در صـورت حسـاسيـت آسـيــب جدي به پوست خواهد زد - همـچنـيـن زنـان بـاردار و افـرادي كـه از قرصهاي اعصاب استفاده ميكنند نبايد عمل دكلره را انجام دهند.

● نحوه انتخاب رنگ مو
رنگ موي شما تركيبي از ۳ رنگ قرمز،زرد و آبي مي باشد. اين رنگها رنگهاي اصلي نام دارند. رنگهاي ثانويه شامل نارنجي، سبز و بنفش ميباشند. اگر شـما به تصوير زير نگاه كنيد خواهيد ديد كه رنگ مقابل رنگ ديگر آن رنگ را خنثي ميكند. مثلا هرگاه رنگ موي شما نارنجي باشد رنگ آبي آن را تبديل به رنگ قهوه اي-مشكي مي گرداند و يا هرگاه زرد باشد بنفش آن را خنثي مي كند. يكي از عوامل مهم در انتخاب رنگ، رنگ طبيعي موي شما ميباشد.
● نتيجه نهايي = رنگ طبيعي مو + رنگ موي مورد استفاده
انواع رنگ ها و نكاتي در مورد موهاي رنگ شده...سطح رنگ مو سطح و يا تراز رنگ مو تعيين كننده ميزان روشني و تيرگي آن ميباشد.
‌● مشكي قوه اي خيلي تيره قوه اي تيره
□ (DARK BROWN) (VERY DARK BROWN) (BLACK)
● قهواه اي قوه اي متوسط قوه اي روشن
□ (LIGHT BROWN) (MEDIUM BROWN) (BROWN)
● بلوند تيره بلوند روشن بلوند خيلي روشن
□ (VERY LIGHT BLOND) (LIGHT BLOND) (DARK BLOND)
● بلوند پلاتينه
□ (PLATINUM BLODN)
● در انتخاب رنگ مو ۵ عامل نقش دارند:
۱- رنگ پوست
۲- رنگ طبيعي مو
۳- رنگ چشم
۴- چاقي و لاغري شخص
۵- شخصيت فرد

● رنگ موي سر شما مي بايست مكمل رنـگ پـوستتان باشد. هيـچگـاه مـوي سـرتـان را بيش از ۳-۲ درجه از رنگ طبيعي خود روشنتر و يا تيره تر نكنيد.براي تشخيص رنگ سه عامل متفاوت دخيل ميباشند كه شامل:
۱- تن رنگ: گرمي و سردي رنگ را تعيين مي كند. رنگهاي گرم: قرمز - نارنجي - زرد و رنگهاي سرد: آبي - سبز و بنفش ميباشند.
۲- سطح رنگ: روشني و تيرگي رنگ را تعيين ميـكند كــه با افزايش رنگهاي مشكي و سفيد تغيير مي يابد.
۳- ضريب اشباع رنگ: درجه غلظت و يا ميزان رنگدانه هاي موجود را تعيين مي كند.
▪ TINT (ته رنگ): بـا افزودن رنگ سـفيد بـه يـك رنـگ مشخص ته رنگهاي آن رنگ تشكيل ميگردد.
▪ SHADE(سايه): با افزودن رنگ مشكي به يك رنگ مشخــص سايه هاي آن رنگ تشكيل ميگردد.
كدام رنگ را انتخاب كنيم؟
۱- افراد با پوست تيره: رنگـهـاي شـرابي، مسـي، شـاه بلوطي، فنـدقي، بـادامـي و آجري
۲- افراد با پوست روشن: بـلوند خاكـستـري يـا صدفي، قهوه اي مات، بـلونـد دودي و هايلايت آبي و يا قرمز
۳- افراد با پوستهاي گندمگون و برنزه: شـيـري، گـل بـهـي، مسـي، كـرم نـخـودي، قهوه اي، فندقي و عسلي.
۴- افراد با پوستهاي صورتي و سرخ: كرم گلي، زيتوني تيره و قهوه اي تيره.
۵- افراد با چشمهاي آبي: آبي خاكستري، آبي تيره، قهوه اي و مشكي.
۶- افراد با چشمهاي كهربايي: طلايي، فندقي، مسي و قهوه اي سوخته.
۷- رنگهاي گرم براي: پوستهاي تيره و گندمي و اشخاص لاغر.
۸- رنگهاي سرد براي: پوستهاي روشن و افراد چاق.

● نكاتي در مورد مو و مو هاي رنگ شده
۱- بخاطر داشته باشيد كه موهاي ظريف بدليل داشـتـن لايـه كـوتيـكـول نازك تر زودتر از موهاي ضخيم رنگ را بخود ميگيرد.
۲- هرگاه پوستتان به رنگ مو آغشته شد ميتوانيد آن را با پودر بچه تميز كنيد.
۳- در آفتاب از كلاه، روسري و محصولات ضد آفتاب استفاده كنيد تا از بـي رنـگ شدن و خشكي موهايتان جلوگيري كرده باشيد.
۴- شامپو زدن خشن سبب خارج شدن رنگ و خشكي موي سرتان مي گردد. بنابراين سر خود را با شامپوهاي ويژه موهاي رنگ شده با ملايمت شستشو دهيد.از كانديشنر و تقويت كننده ها استفاده كنيد تا رطوبت موهايتان حفظ گردد.
۵- هنگام خشك كردن موهايتان با هوله اين كار را با ملايمت انجام دهيـد تـا مـوهـايتان آسيب نبينند.
۶- هنگاميكه موهايتان هنوز خيس ميباشند آنها را برس نكشيد و بجاي آن از يك شانه استفاده كنيد.
۷- هنگام استفاده از سشوار موها را زياد خشك نكنيد.زماني كه هنوز مقداري رطوبت دارند آنها را رها كنيد. با اين كار از ايجاد الكتريسيته ساكن جلوگيري خواهيد كرد.
۸- پـيش از وارد شدن در آب اسـتخر مـوهاي خود را با آب بـدون كلر شسـتشو داده و از كلاه ويژه شنا نيز استفاده كنيد.

-----------------
شهرزاد

به اين مطلب امتياز دهيد:

+1
كاربران حاضر:
صفحات : [1] 2 3 بعدي

شما از امتياز لازم براي پاسخ به موضوع مطروحه دركلوب برخوردار نيستيد.


| زمان ايجاد: 0.0921941 ثانيه. | کاربران آنلاين - 0 | ميهمانان آنلاين - 6 | اين بخش متعلق است به: كانون دانش |

ايميل به مدير سايت | پرسش از مدير | فيد آر اس اس همسنگان | پیشنهاد و انتقاد | شرايط عضويت | توصيه هاي امنيتي