| خانه | ثبت نام | ورود اعضا | جستجو | كلوب ها | چت | بلاگ توییت | نوشته ها | سوالات متداول | همسنگ | لينكها | آمار | راهنما | | فروشگاه |

كلوب ها

كلوب ها :: جستجو در كلوب :: گزينه هاي كلوب :: برترينها در كلوبها


A- کلوب الهیات > قرآن و روایات > حضرت جبرئیل
900ZA #1
پستها: 93

آف لاين
2011/02/27 22:30:38
حضرت جبرئیل

همان گونه که خداوند در میان انسان‌ها عده‌ای را راهنمای دیگران قرار می‌دهد در میان فرشتگان نیز عده‌ای را بر دیگران برتری داد که در را س آن‌ها حضرت جبرئیل قرار دارد.
«جبرئیل اسمی سریانی به معنای بنده‌ی خدا است. ملکی از ملائکه الهی است که به چند صورت آمده است:جبرائیل، جبرئیل، جبریل، جبریلی و جبرین.» « بزرگی جبرئیل آن گونه است که بین آسمان و زمین را احاطه کرده است.»
«حضرت جبرئیل علیه‌السلام پیام آورنده‌ی علوم به حجت‌های خدا می‌باشد و آنچه که از رموز غیبی است آن‌ها را آگاه می‌کند.تمامی فرامین الهی که بر پیامبران نازل شده توسط این فرشته بوده است.او دوستدار انبیاء ائمه‌ی اطهار و بندگان صالح و فداکار خداست».
«جبرئیل نام حامل وحی و روح الامین بوده است که در قرآن سه بار ذکر شده است.جبرئیل عبری است که جبر به معنی بنده و ئیل به معنی الله است؛یعنی بنده‌ی خدا و این شخصیت نورانی از نور تجسم یافته است...جبرئیل به صور گوناگون بر پیغمبر نازل می‌شد.جبرئیل حامل وحی بر پیغمبران بوده و کتب آسمانی را او بر پیغمبران آموخت.»
الف- دشمنی با او مساوی دشمنی با خداست:
قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ (97)بقره
بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل است [در واقع دشمن خداست‏] چرا كه او، به فرمان خدا، قرآن را بر قلبت نازل كرده است، در حالى كه مؤيد [کتاب‌های آسمانى‏] پيش از آن، و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است.»

مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْريلَ وَ ميكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرينَ (98)بقره
هر كه دشمن خدا، و فرشتگان و فرستادگان او، و جبرئيل و ميكائيل است [بداند كه‏] خدا يقيناً دشمن كافران است.
«ابو جعفری رحمه‌الله علیه در تفسیر آیات فوق می‌فرماید:جمیع علما درباره‌ی شأن نزول این آیه اتفاق نظر دارند که در پاسخ به یهود نازل شده که آن‌ها گمان می‌کردند که جبرئیل دشمن آن‌ها و میکائیل دوست آن‌ها است.»
منظور از این آیه این است که حضرت جبرئیل روح الامینی است که ذکر حکمت را بر قلب پیامبر اکرم (ص) به امر خداوند نازل کرد .پس هر کس با او دشمنی کند با جمیع پیامبرانی که خداوند آن‌ها را برگزید دشمنی کرده است و هر کس به او ایمان آورد با جمیع پیامبران ایمان آورده است.»
ب- به فرمان او قرآن بر قلب پیامبر نازل شد:
بقره 97
ج- پشتیبان مؤمنان است:
إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ (4)تحریم
اگر [شما دو زن‏] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است‏]، واقعاً دل‌هایتان انحراف پيدا كرده است. و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد، در حقيقت، خدا خود سرپرست اوست، و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين، فرشتگان [هم‏] پشتيبان [او] خواهند بود.
به سوی خداوند در حال حرکت هست:
تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَةٍ (4)معارج
فرشتگان و روح، در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى «او» بالا مى‏روند.
«چون فرشتگان از اجسام نورانی هستند انسان قادر به دیدن آن‌ها نیست و هیچ کس آن‌ها را در صورت حقیقی خود ندیده است.مگر حضرت رسول (ص) که دو بار حضرت جبرئیل را در صورت واقعی خود دیده است و اگر به صورت انسان در بیایند، بشر می‌تواند آن‌ها را ببیند.»
خلاصه و تأویل
«1- خدای تعالی با توصیف مقام علمی و دانش جبرئیل منزلت علم و دانش را بیان فرموده، ضمناً لزوم تبعیت از عالم را بیان می‌فرماید.
2- چون انبیاء به فیض حق تعالی از علم الهی بهره‌مند بودند تبعیت از آن‌ها بر عموم واجب است.»
نام‌های دیگری که برای حضرت جبرئیل در قران ذکر شده عبارتند از روح‌القدس در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره.
وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ قَفَّيْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَريقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَريقاً تَقْتُلُونَ (87)بقره
و همانا به موسى كتاب [تورات‏] را داديم، و پس از او پيامبرانى را پشت سر هم فرستاديم، و عيسى پسر مريم را معجزه‏هاى آشكار بخشيديم، و او را با «روح‌القدس» تأييد كرديم پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد، كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغ‌گو خوانديد و گروهى را كشتيد.
قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ (102)نحل
بگو: «آن را روح‌القدس از طرف پروردگارت به حق فرود آورده، تا كسانى را كه ايمان آورده‏اند استوار گرداند، و براى مسلمانان هدايت و بشارتى است.»
«منظور از روح القدس همان جبرئیل است :در انجیل هم مانند قرآن همین عبارت آمده(روحاَ مِن امرنا) زیرا دین به وسیله‌ی او احیاء می‌شود و مصالح دنیا با قدم‌های او تنظیم می‌گردد.هم چنین اسمی است که به واسطه‌ی آن مرده زنده می‌گردد.»
«چرا جبرئیل روح القدس نامیده شد؟در آن چند احتمال است:
1-همان طور که روح بدن را زنده می‌کند،جبرئیل با ادله و معجزاتی که همراه دارد ادیان را زنده می‌کند.
2- چون جنبه‌ی روحانیت او غالب است از این رو او را روح خوانند و سائر ملائکه اگر چه نیز چنین اند؛ لیکن این امتیاز اسمی از نظر شرافت برای جبرئیل است.
3- چون خداوند او را از پیش خود هستی داد و پدری وجود نداشت، از این رو او را روح القدس نامیدند. »
یکی دیگر از اسامی حضرت جبرئیل روح الامین می‌باشد که در سوره‌ی مبارکه‌ی شعراء ذکر شده است.
«روح طبقه‌ی بالایی از طبقات ملائکه است و آن طبقه‌ای است که با اعمال خاصی تمییز داده می‌شود مثل اسفار بین الله و رسولان مکرمش ، کسانی که بر آن‌ها کتاب نازل کرد،آیاتی که بر گوش‌های جامعه‌ی بشریت خوانده شوند.جبرئیل روح‌القدسی است که قرآن را بر محمد (ص) خاتم پیامبران نازل کرد.»
وَ إِنَّهُ لَتَنْزيلُ رَبِّ الْعالَمينَ (192)شعراء
و راستى كه اين [قرآن‏] وحى پروردگار جهانيان است.
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمينُ (193)شعراء
«روح الامين» آن را بر دلت نازل كرد.
عَلى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرينَ (194)
تا از [جمله‏] هشداردهندگان باشى.
«قرآن فرستاده خداست که جبرئیل فرشته امین اوست و در آن تغییر و تبدیل ایجاد نمی‌کند بر قلب تو نازل کرده است. علت این که جبرئیل را روح می‌نامد این است که وسیله‌ی احیاء دین و به قولی وسیله احیاء ارواح انسان‌هاست.»
«علماء درباره‌ی مقصود از کلمه‌ی روح سخنان متفاوتی ایراد کرده‌اند.امام رازی رحمه‌الله علیه می‌گوید که روح چند جنبه دارد:
یکی از آن‌ها جبرئیل است به این دلیل که اولاً: مراد از روح القدس همان طور که گفته می‌شود بخشنده‌ی صاحب جود و مرد صدیق در واقع جبرئیل را وصف می‌کند و بلندی مرتبه‌اش را نزد خداوند تبارک و تعالی بیان می‌کند.
ثانیاً:جبرئیل روح نامیده می‌شود زیرا او دین را احیاء می‌کند همان طور که روح بدن را زنده می‌کند.بنابراین او متولی نزول وحی بر انبیاء و مکلفینی است که دینشان را احیاء می‌کنند.
ثالثاً:روحانیت بر او غالب است و بر سایر فرشتگان اتمّ و اکمل است.
رابعاً:جبرئیل علیه‌السلام روح نامیده می‌شود زیرا بر عهده‌ی اوست آنچه در صلب پدران و رحم‌های مادران است.»
صفاتی که برای حضرت جبرئیل در قرآن کریم ذکر شده عبارتند از:
1- امانت
تکویر 21-19
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَريمٍ (19)
كه [قرآن‏] سخن فرشته بزرگوارى است.
ذي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكينٍ (20)
نيرومند [كه‏] پيش خداوند عرش، بلند پایگاه است.
مُطاعٍ ثَمَّ أَمينٍ (21)
در آنجا [هم‏] مُطاع [و هم‏] امين است.
«خداوند تبارک و تعالی در این آیات جبرئیل را به نیکی می‌ستاید و بیان می‌کند که او واسطه‌ی وحی قران کریم بر حبیب رب‌العالمین محمد (ص) برترین مخلوقات است و مقام عظیم پیامبر اکرم را بیان می‌کند چرا که بزرگ ملائکه را به سوی او ارسال می کند.»
«منظور از مُطاعٍ ثَمَّ أَمينٍ در ملا اعلا بین ملائکه مقرب است و إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَريمٍ که اضافه تبلیغی است و اضافه‌ی انشائی نیست و در آن تزکیه کاملی را برای سندیت قرآن کریم بیان می‌کند که همانا اوست که قرآن را بر آقای ما محمد (ص) نازل می‌کند..»
«در ذي قُوَّةٍ جبرئیل به قوتی وصف شده است که مانع از نزدیکی شیاطین به قرآن کریم می‌شود به طوری که نمی‌توانند از آن چیزی را بردارند و یا چیزی به آن بیفزایند و یا در آن نقصی ایجاد کنند بلکه تا شیاطین آن را می‌بینند از آن می‌گریزند.»
«هم چنین جبرئیل با قوتش رسول خدا را پشتیبانی می‌دهد ،او را تایید می‌کند و یاری می‌رساند.و هر کسی که این فرشته‌ی بزرگوار پشتیبان و ناصرش باشد،هیچ کس نمی‌تواند بر او غلبه کند و یا او را ناتوان کند.همانا او در عبادت خداوند و در طاعت او دارای قوت می‌شود.و اوست که اوامر الهی را تنفیذ می‌کند و او بود که کوه طور را بالای سر بنی اسرائیل نگه داشت

به اين مطلب امتياز دهيد:

+3
كاربران حاضر:

شما از امتياز لازم براي پاسخ به موضوع مطروحه دركلوب برخوردار نيستيد.


| زمان ايجاد: 0.1570780 ثانيه. | کاربران آنلاين - 0 | ميهمانان آنلاين - 19 | اين بخش متعلق است به: كانون دانش |

ايميل به مدير سايت | پرسش از مدير | فيد آر اس اس همسنگان | پیشنهاد و انتقاد | شرايط عضويت | توصيه هاي امنيتي